راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

ست کنترل پمپ آب قطعه ای است که در بین مصرف کنندگان این نوع محصول به کلید اتوماتیک پمپ آب معروف است. ست کنترل از یک برد الکترونیکی ساخته شده است و وظیفه اتوماتیک کردن پمپ آب را بر عهده دارد. نحوه کار به این صورت است که وقتی شیر آب را باز می کنید، این دستگاه به پمپ آب فرمان می دهد و پمپ آب شروع به پمپاژ آب می کند. شاید بسیاری از شما حتی نام ست کنترل را نشنیده باشید و آن را با ابزارهای کنترلی و دیجیتالی اشتباه بگیرید. در واقع این دستگاه نیز ابزاری با مدار الکترونیکی است، اما نه با اپلیکیشنی که در نظر دارید. از این دستگاه برای تنظیم و کنترل فشار آب در قسمت ورودی پمپ ها استفاده می شود. عدم وجود این ابزار کنترلی می تواند صدمات جبران ناپذیری به سیستم آبرسانی منزل شما به خصوص در زمان نوسانات فشار وارد کند. کلید اتوماتیک دیجیتال فقط در مکان هایی که آب ورودی به پمپ فشار دارد (مانند آب شهری) و جاهایی که آب ورودی به پمپ فشار ندارد (مانند آب در تانکرها یا استخرهای شنا که راکد است) قابل استفاده است. نمی توان از آن استفاده کرد.

راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

خرید ست کنترل

استفاده از ست کنترل یا کلید اتومات

هنگامی که آب با فشار به داخل رایزر منتقل می شود، هنگامی که پمپ آب از کار می افتد، آب منتقل شده از ارتفاع بالا در رایزر به خود پمپ برمی گردد و در صورت نبود سوپاپ امکان ایجاد ضربه وجود دارد. و به قسمت های داخلی پمپ آسیب برساند.

یکی دیگر از ویژگی های ست کنترل محافظت از پمپ آب در مواقعی که حرکت آب در رایزر ورودی پمپ متوقف می شود یا به اصطلاح آب به پمپ نمی رسد. در این زمان ست کنترل به صورت هوشمند پمپ آب را از مدار خارج می کند تا از کارکرد آن بدون پمپاژ آب جلوگیری کند و از آسیب دیدن قسمت های داخلی پمپ آب و موتور الکتریکی جلوگیری کند.

موارد استفاده از ست کنترل یا ست پمپ آب

ست کنترل زمانی استفاده می شود که آب ورودی به پمپ دارای فشار باشد (مانند سیستم آب شهری که فشار بالاتری بین 1.5 تا 2.5 بار دارد). اما زمانی که آب ورودی به پمپ فشاری نداشته باشد مانند آب مخزن یا استخر که فشاری ندارد (حتی اگر در ارتفاع بالاتر از پمپ نصب شده باشند) نمی توان از ست کنترل استفاده کرد.

اجزای ست کنترل پمپ آب

  • دیافراگم
  • شیر یک طرفه
  • برد الکترونیکی
  • فشارسنج
  • پیچ تنظیم فشار
  • بدنه پلاستیکی
  • کابل برق

کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب

یکی از گزینه های حل مشکل آبرسانی ساختمان استفاده از مخزن ذخیره آب پلی اتیلن، مخزن تحت فشار، پمپ و کلید مکانیکی پمپ آب اتوماتیک می باشد. در این صورت ضمن کاهش استهلاک پمپ و شبکه آبرسانی ساختمان، هزینه برق نیز کمتر می شود و محدودیت های کلید دیجیتال پمپ آب مانند نیاز به فشار اولیه، محدودیت ارتفاع منبع آب، تعداد بسیار زیاد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ و غیره.

نحوه عملکرد ست کنترل پمپ آب

هنگامی که شیر آب را باز می کنید، ست کنترل فرمان روشن شدن پمپ را می دهد و پس از دریافت این فرمان پمپ شروع به کار می کند. پس از بستن شیر، پمپ به طور خودکار توسط این دستگاه خاموش می شود. این موضوع نه تنها استفاده از پمپ را کنترل می کند، بلکه می تواند از مصرف انرژی و آسیب پمپ نیز جلوگیری کند. همچنین با قطع کامل جریان آب، این دستگاه به صورت خودکار پمپ را خاموش می کند که از سوختن پروانه و موتور الکتریکی جلوگیری می کند.

راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

انواع ست کنترل

انواع مختلفی از ست کنترل وجود دارد که در زیر سه مورد از پرکاربردترین آنها را بررسی خواهیم کرد:

ست کنترل ساده: این مدل یکی از انواع ست کنترلی است که فقط برای پمپ های نیم اسب کار می کند، قابل تنظیم نبوده و بر اساس استانداردهای خاص فشار آب و ارتفاع آب رسانی کار می کند.

ست کنترل با پیچ تنظیم: این مدل ست کنترل که معمولا برای پمپ های یک اسبی استفاده می شود دارای پیچ تنظیم است که با استفاده از آن می توان حساسیت ست کنترل را کم و زیاد کرد.

ست کنترل با پیچ تنظیم و مخزن هیدرولیک: این نوع ست کنترل که برای پمپ های دو پروانه نیم، یک، دو و سه اسب بخاری مناسب است، علاوه بر پیچ تنظیم برای تنظیم حساسیت، از منبع تحت فشار نیز استفاده می کند که ست کنترل را کنترل می کند. برای استفاده در طبقات بالاتر مناسب است.

 

می توان از بهترین ست کنترل های ساخت ایران به ست کنترل فلوFlow، ست کنترل pc19 و ست کنترل سئوکا seoca اشاره کرد.

راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

خرید ست کنترل سئوکا seoca

اگر به دنبال قیمت و کارایی مناسب هستید سئوکا بهترین گزینه است

این مدل ساخت ایران بوده و جزوه بهترین ست کنترل ایرانی محسوب می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است

تا پمپ با توان 1.5 قابل استفاده است و استفاده از این مدل برای پمپ های با توان بالاتر توصیه نمی شود.

کیت با پلی استر روکش شده است

دارای کابل و پیچ تنظیم

ست کنترل سئوکا فشار سنج یا گیج ندارد

و اگر فشار سنج برای شما مهم است بهتر است از این مدل بگذرید

البته مدل درجه بندی شده نیز موجود است اما به دلیل آب بندی نامناسب استفاده از آن با توصیه نمی شود اما ست کنترل بدونه درجه کیفیت قابل قبولی دارد.

دستگاه‌های ست کنترل سئوکا مانند کیت‌ها، واسطه‌ها و سایر دستگاه‌ها در دسترس هستند و نیازی نیست نگران نگهداری آن باشید.

قیمت این ست کنترل سئوکا نسبت به سایر ست های کنترل کمتر است. اگر زیاد از پمپ آب استفاده نمی کنید این گزینه می تواند گزینه خوبی برای شما باشد اما اگر از پمپ زیاد استفاده می کنید بهتر است از گزینه های با کیفیت بهتر استفاده کنید.

راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

خرید ست کنترل pc19 

معروف ترین ست کنترل در ایران مدل PC19 یا زرد کله کندی است

این مدل 180 درجه است یعنی زاویه پمپ و لوله 180 درجه است.

اگر لوله شما بعد از پمپ بالا رفت، باید از ست کنترل 180 درجه استفاده کنید

اما اگر می خواهید بعد از پمپ زانو بزنید به جای زانو زدن بهتر است از ست کنترل 90 درجه استفاده کنید که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

این مدل دارای تمامی قطعات لازم برای پمپ دیجیتال مانند کابل، پریز، دو شاخه، گیج فشار، پیچ تنظیم و … می باشد.

نصب این دستگاه بسیار آسان است زیرا تمام تجهیزات را بر روی شما قرار داده است، کافی است برق پمپ خود را مستقیماً به پریز دستگاه وصل کنید و دو شاخه دستگاه را به برق شهری وصل کنید تا دستگاه آماده کار شود.

راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

خرید ست کنترل فلو Flow

یکی از بهترین ست کنترل پمپ های آب در حال حاضر ست کنترل فلو است

این محصول ساخت ایران است و از کیفیت بالایی برخوردار بوده

رله این دستگاه پاناسونیک است که بهترین قطعات برد دنیا را تولید می کند

دارای دقیق ترین پیچ تنظیم بین ست کنترل ایرانی و چینی می باشد و به راحتی می توانید بر حسب نیاز خود حساسیت شروع و توقف پمپ را کم و زیاد کنید.

این مدل اتوماتیک کابل و دو شاخه ندارد و باید خودتان کابل و دو شاخه را نصب کنید.

نصب این دستگاه بسیار مهم است. در بسیاری از موارد نصابان پمپ برای سهولت کار، ست کنترل را درست نصب نمی کنند و عمر مفید دستگاه تا حد زیادی کاهش می یابد

 

ست کنترل پمپ آب را تنظیم کنید

مانند سایر دستگاه های الکتریکی، تنظیمات باید قبل از راه اندازی ست کنترل روی آن انجام شود. ابتدا باید شیر آب باز شود تا دستور فعال سازی پمپ آب صادر شود. اکنون نوبت بسته شدن دریچه خروجی است تا ست کنترل برای قطع کردن عمل صادر شود. بعد از این دستور وقتی پمپ آب خاموش شد باید به مرحله بعد بروید. در این مرحله شیر آب باید کمی باز شود،

اگر پس از بازکردن شیر آب پمپ در حالت کم شروع به کار کرد باید پیچ ​​تنظیم را به سمت منفی چرخاند. حالا در مرحله بعد باید شیر آب را نیمه باز کنید. اگر پمپ در این حالت روشن شود، کار تنظیم به پایان رسیده و نیازی به انجام کار دیگری نیست. اما اگر پمپ آب روشن نشد، باید پیچ ​​تنظیم را به سمت مثبت بچرخانید. این کار باید تا زمانی انجام شود که پمپ آب به درستی کار کند و کاملاً تنظیم شود.

علاوه بر ست کنترل، پیچ فشار نیز نیاز به تنظیم دارد. تنظیم پیش فرض این پیچ به این صورت است که وقتی فشار به کمتر از یک و نیم بار رسید فرمان روشن شدن پمپ صادر می شود. حال اگر فشار آب بیشتر از یک و نیم بار باشد فرمان فعال سازی پمپ صادر نمی شود و پمپ خاموش می ماند. عمل کم و زیاد کردن پیچ فشار باید به آرامی انجام شود و این تنظیم با دقت انجام شود. اگر می خواهید از ست کنترل دقیق و کامل استفاده کنید، باید این تنظیم را با کمی زمان و دقت انجام دهید.

نحوه تنظیم ست کنترل برای بهترین عملکرد

در نحوه راه اندازی ست کنترل باید چند کار انجام دهید که مرحله به مرحله آموزش می دهیم:

مرحله 1 – شیر آب یکی از واحدها را تا انتها باز کنید

ابتدا در یکی از واحدهای ساختمانی شیر آب را تا انتها باز کنید مثلاً شیر سینک آشپزخانه یا شیر سینک حمام و …. فرقی نمی کند شیر در کدام واحد یا کدام طبقه باز باشد، کافی است که یک دریچه های آب داخل یکی از واحدها کاملا باز است.

مرحله 2- شیر خروجی پمپ آب را کاملا ببندید

دومین کاری که باید انجام دهید این است که به محلی که پمپ را نصب کرده اید بروید و دریچه خروجی را کاملا ببندید تا پمپ خاموش شود.

مرحله 3 – شیر خروجی را کمی باز کنید

وقتی پمپ از کار افتاد حالا شیر خروجی پمپ آب را به مقدار خیلی کم باز کنید به اندازه مقدار کمی آب از آن خارج می شود یا به اصطلاح آب به اندازه شیر سماور است نه بیشتر.

مرحله 4 – پیچ تنظیم ست کنترل را به سمت منفی بچرخانید

در این شرایط خواهید دید که پمپ روشن می شود، در واقع با باز شدن آب به همان حد، پمپ شروع به کار می کند، در صورت روشن شدن پمپ آب خانگی، پیچ تنظیم ست کنترل را روی علامت منفی بچرخانید. ، با این کار باعث می شوید که پمپ با ورود آب کمی به آن روشن نشود. دلیل آن را در مرحله 5 بخوانید.

مرحله 5 – مراحل یک تا چهار را دوباره تکرار کنید

همین کار را دو بار تکرار کنید تا پمپ آب دیگر روشن نشود. اگر پمپ دیگر روشن نشد به این معنی است که تنظیمات را به درستی انجام داده اید

دلیل اینکه می گوییم ست کنترل را طوری تنظیم کنید که در زمان کم شدن آب پمپ روشن نشود، کاهش استهلاک پمپ است. زیرا این موضوع باعث می شود پمپ به طور مداوم کار کند و در نتیجه هوا بگیرد.

آخرین مرحله تنظیم ست کنترل – باز کردن دریچه خروجی

حال برای مرحله دوم تنظیم، این بار شیر خروجی پمپ را تا نیمه باز کنید، در این حالت پمپ باید روشن شود که نشان دهنده تنظیم ست کنترل است، اما اگر پمپ روشن نشد، تنظیم ست کنترل را بچرخانید. درجه کمی به سمت (+).

این کار را دوباره امتحان کنید تا پمپ روشن شود. در این مرحله کلید دیجیتال اتوماتیک پمپ شما تنظیم می شود.

اگر می خواهید از پمپ و ست کنترل برای طبقات بالا استفاده کنید، بهتر است درجه ست کنترل را بیشتر به سمت مثبت بچرخانید، در این صورت اگر فشار به 2 یا بیشتر برسد، پمپ روشن می شود، اما اگر پیچ تنظیم در موقعیت منفی باشد (-) بگذارید پمپ از 0.5 بار شروع به کار کند.

مزایای استفاده از ست کنترل

نصب نیازی به آموزش ندارد.

در تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.

این دستگاه بسیار کوچک است و فضای زیادی را اشغال نمی کند.

هنگامی که جریان آب قطع می شود، پس از حدود 8 تا 10 ثانیه، پمپ را خاموش می کند تا از سوختن جلوگیری شود.

فشار آب ساختمان را تنظیم می کند. هیچ تفاوتی در متراژ ساختمان وجود ندارد.

عمر طولانی آن حدود 5 سال است.

فشار آب را در طول استفاده ثابت نگه می دارد و به عبارتی نوسان آب وجود ندارد.

تنظیمات آن تا پایان استفاده یا عمر دستگاه ثابت می ماند و نیازی به تغییر نیست.

برای مکان هایی که فشار آب به طور متناوب بالا و پایین می شود، می تواند آن را کاهش دهد. البته استفاده از این دستگاه در مکان های راکد بی فایده است، زیرا فشار آب وجود ندارد.

نکاتی که قبل از خرید و نصب ست کنترل باید بدانید

قبل از خرید دستگاه ست کنترل، مطمئن شوید که یک دستگاه اصلی می‌خرید و به جای آن یک دستگاه تقلبی نمی‌خرید.

محل نصب ست کنترل بین پمپ و شیر اول است و باید بالای پمپ یا روی خود پمپ نصب شود.

قبل از نصب مطمئن شوید که اتصالات مهر و موم شده اند.

برای اطمینان از نصب صحیح و عملکرد صحیح ست کنترل، بررسی کنید که پمپ آب پس از 9 ثانیه پس از بستن شیر آب به طور خودکار متوقف شود.

به اندازه و قدرت ست کنترل توجه کنید زیرا میزان فشاری که ایجاد می شود به این دو عامل بستگی دارد بنابراین باید ست کنترل را با توجه به نوع پمپ انتخاب کرد زیرا فشار ایجاد شده توسط پمپ باید در حد باشد. حداقل یک بار فشار تنظیم شده ست کنترل باید بیشتر باشد

یک ست کنترل که دارای گارانتی است مناسب است، زیرا در صورت آسیب قابل تعویض است.

راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

نتیجه گیری

همانطور که در متن گفته شد برای کنترل فشار آب و جلوگیری از شدت جریان آب و همچنین جلوگیری از نوسانات جریان آب از ست کنترل یا تنظیم کننده فشار پمپ آب استفاده می شود. که کاربردهای زیادی دارد از جمله کلید مکانیکی اتوماتیک پمپ آب که یکی از گزینه های حل مشکل تامین آب ساختمان با استفاده از مخزن ذخیره آب پلی اتیلن، مخزن فشار، پمپ و کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب می باشد. و کاربرد دیگر کلید پمپ آب اتوماتیک دیجیتال است که عملکرد آن شبیه کلید اتوماتیک مکانیکی است. با این تفاوت که کلید دیجیتال در مواردی که آب ورودی به پمپ دارای فشار است نیاز مصرف کننده را برطرف می کند.

در صورت تمایل به خرید بهترین ست کنترل پمپ آب می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید تا با راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب بهترین را انتخاب کنید.

بهترین ست کنترل را با بهترین مارک از قیمت پلاس خریداری کنید

قیمت پلاس نماینده فروش انواع ست های کنترل در ایران است، مزیت خرید از قیمت پلاس این است که برندهای نامرغوب و بی کیفیت را نمی فروشیم، از طرفی می توانید قبل از خرید با کارشناسان ما صحبت کرده و مشاوره رایگان برای خرید بهترین ست کنترل پمپ آب دریافت کنید.

152 thoughts on “راهنمای خرید ست کنترل پمپ آب

  1. شاه ویسی says:

    سلام من تماس گرفتم خدمتتان کارشناستان با برخورد محترمانه و با صبوری بنده رو راهنمایی کردند ممنونم از شما

  2. ابراهیم نژاد says:

    سلام من با مشاورتون تماس گرفتم خیلی قشنگ راهنمایی دادن بهم خرید کردم ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *