نحوه نصب ست کنترل پمپ آب

نصب ست کنترل پمپ آب

نحوه نصب ست کنترل پمپ آب

نحوه نصب ست کنترل بر روی پمپ آب یکی از کارهای مهم و حساس است که باید به درستی انجام شود، متاسفانه برخی افراد این دستگاه را تهیه کرده اند اما به دلیل عدم نصب صحیح به جواب نمی رسند. لطفا در صورت خرید ست کنترل حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید، نحوه نصب ست کنترل به صورت خودکار دارای اصول و قوانینی است که بر اساس آن، بهترین عملکرد را از ست کنترل خواهید دید. در این مطلب نحوه نصب ست کنترل پمپ آب را به زبانی ساده توضیح داده ایم پس با ما همراه باشید.

خرید ست کنترل

توضیح قبل از آموزش نصب ست کنترل پمپ آب

همانطور که می دانید در حالت عادی پمپ آب خانگی به طور مداوم کار می کند یعنی با اتصال آن به برق پمپ روشن می شود و با کشیدن آن پمپ خاموش می شود.

برای اینکه پمپ دائما روشن نباشد، کارشناسان دستگاهی به نام ست کنترل طراحی کرده اند. این دستگاه با داشتن صفحه دیافراگمی متصل به برد الکترونیکی، با هر بار باز و بسته شدن شیر آب، پمپ را روشن و خاموش می کند.

اما نحوه نصب ست کنترل بر روی پمپ آب نیازمند رعایت چند نکته اساسی است و نباید بدون توجه به این نکات نصب شود. زیرا هم ست کنترل شما و هم پمپ آب منزل شما ممکن است آسیب ببینند.

مقدمات نصب ست کنترل پمپ آب

برای نصب ست کنترل پمپ آب دو راه وجود دارد:

نصب ست کنترل بر روی پمپ آب خانگی بدون مخزن

نصب ست کنترل بر روی پمپ آب خانگی با مخزن

برای فضاهایی که واحدهای زیادی ندارند می توانید از راه اول استفاده کنید یعنی ست کنترل را به پمپ وصل کرده و به لوله وصل کنید. از آنجایی که خانه های تک واحدی یا در نهایت دو واحدی کمتر از شیر آب استفاده می کنند، با این نوع نصب مشکلی نخواهید داشت.

اما برای آپارتمان هایی با تعداد طبقات و واحدهای زیاد این کار اساسی نیست زیرا نصب پمپ و ست کنترل به لوله آب باعث افت فشار در برخی واحدها و افزایش مصرف آب و سوختن پمپ و ست کنترل می شود.

بنابراین باید از روش دوم یعنی از منبع یا مخزن آب استفاده کرد. این مخزن با توجه به تعداد واحدها باید خریداری شود مثلا برای یک ساختمان 5 طبقه 10 واحدی بهتر است ابتدا یک مخزن آب 1000 لیتری نصب شود سپس پمپ را به مخزن وصل کرده و در نهایت نصب ست کنترل بر روی پمپ آب .

نحوه نصب ست کنترل روی پمپ آب در چند مرحله

نصب صحیح و اصولی ست کنترل دارای چندین مزیت است و از بروز چندین اتفاق ناگوار جلوگیری می کند. این موارد کدامند؟

  • نصب اولیه ست کنترل، ست کنترل خوب فشار آب را تضمین می کند.
  • نصب صحیح پمپ آب به صورت خودکار باعث جلوگیری از آسیب رساندن به پمپ آب خانگی و افزایش عمر مفید آن می شود.
  • با این کار مشکل فشار آب حل می شود.
  • استهلاک پمپ و ست کنترل کاهش می یابد.

با توجه به مطالب فوق الآن چه اصولی را رعایت کنیم؟

اولین قدم نصب – تناسب ست کنترل با ساختمان

هر چقدر هم که یک ست کنترل خوب انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته باشد، حتی اگر تمام اصول نصب را رعایت کنید، اما تناسبی بین قدرت اتوماتیک پمپ و تعداد واحدهای ساختمانی وجود نداشته باشد، می توان گفت که نتیجه کار شما چندان راضی کننده نخواهد بود!

پس قدم اول قدمی است که قبل از نصب و هنگام خرید ست کنترل باید به آن توجه کنید. در مقاله ای جداگانه تمامی مواردی که در هنگام خرید ست کنترل باید بدانید را آموزش داده ایم که توصیه می کنیم قبل از نصب ست کنترل آن را مطالعه کنید.

قدم دوم نصب – قرار دادن صحیح ست کنترل

اکثر ست کنترل ها مخصوصاً برای ساختمان ها و آپارتمان ها در زیرزمین ها، گاراژها، پارکینگ ها و غیره نصب می شوند. اما اگر قرار بود ست کنترل را در فضای باز نصب کنید، باید توجه داشته باشید که این دستگاه باید به دور از رطوبت، باران و رگبار باشد. چون برد برق آن خراب می شود و احتمال سوختن آن وجود دارد.

اگر ست کنترل را در فضای باز نصب می کنید، حتماً سقف، پوشش یا چیزی مشابه را برای ست کنترل در نظر بگیرید تا از خیس شدن آن در هنگام بارندگی محافظت کند.

قدم سوم نصب – قرار دادن ست کنترل روی پمپ آب

ست کنترل دستگاهی است که مدیریت پمپ آب خانگی را بر عهده می گیرد. بنابراین قسمت خروجی پمپ آب باید به قسمت ورودی ست کنترل متصل شود. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

بین پمپ آب خانگی و ست کنترل نباید شیر آب وجود داشته باشد.

ست کنترل باید بین پمپ آب و اولین شیر آب وصل شود.

کلیه اتصالات پمپ و ست کنترل و همچنین ست کنترل با لوله آب باید با نوار تفلون آب بندی شود.

اگر ست کنترل را در محلی نصب می کنید که آب رسوبات زیادی دارد، بهتر است یک صافی بین لوله آب و پمپ آب خانگی قرار دهید تا این رسوبات وارد پمپ نشود.

قدم چهارم – لطفا ست کنترل را زیر پمپ نصب نکنید!

یکی از نکات بسیار مهمی که در مصرف، فشار آب، راندمان ست کنترل و پمپ آب و همچنین افزایش راندمان کاری دستگاه تاثیر بسزایی دارد این است که ست کنترل باید بالای پمپ آب نصب شود. از طرفی فاصله ست کنترل تا پمپ آب خانگی نباید بیشتر از 30 سانتی متر باشد.

هرچه فاصله بین پمپ و ست کنترل کمتر باشد، بهتر است. توصیه می کنیم این فاصله بیش از 20 سانتی متر نباشد، البته برخی کارشناسان این فاصله را تا 30 سانتی متر اعلام کرده اند.

نکته دیگر در مورد نحوه نصب ست کنترل بر روی پمپ آب این است که دستگاه باید به صورت عمودی نصب شود نه افقی! برخی از مدل های ست کنترل وجود دارند که هم قابلیت نصب عمودی و هم افقی را دارند. برای دانستن این موضوع باید به دفترچه راهنمای ست کنترل مراجعه کنید یا در هنگام خرید این موضوع را از فروشنده بخواهید.

قدم پنجم نصب – به اتصالات الکتریکی ستکنترل و پمپ آب توجه کنید

ست کنترل دارای دوشاخه برق و یک پریز بر روی بدنه خود می باشد. ابتدا دو شاخه برق پمپ آب را به پریز ست کنترل وصل کرده و سپس دوشاخه ست کنترل را به برق وصل کنید.

توجه داشته باشید که نوسانات برق به دستگاه شما آسیب می رساند. برخی از نصاب ها یا فروشندگان ممکن است به شما توصیه کنند که برای جلوگیری از نوسانات، از محافظ برق استفاده کنید.

اما ما این را توصیه نمی کنیم. زیرا محافظ برق به گونه ای طراحی شده است که پس از اتصال جریان برق، نوسانات خود را اندازه گیری می کند و سپس برق را به دستگاه منتقل می کند که به طور موقت ست کنترل و جریان آب را قطع می کند و نکته دیگر این است که با کوچکترین نوسان، محافظ جریان الکتریکی است و اگر نوسانات زیاد باشد، باید هر بار که برق خاموش و روشن می شود،ست کنترل خود را ریست کنید.

قدم ششم – تنظیم فشار ست کنترل و آزمایش جریان آب

بعد از اینکه ست کنترل را به طور کامل وصل کردید و از محکم بودن آن مطمئن شدید، نوبت به تنظیم ست کنترل پمپ آب می رسد. مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا پیچ تخلیه هوای پمپ آب را باز کنید

سپس شیر ورودی آب را کمی باز کنید تا هوای داخل پمپ خارج شود.

پیچ تخلیه را ببندید و سفت کنید.

شیر را باز و بسته کنید و روشن و خاموش کردن پمپ و عملکرد ست کنترل را تست کنید.

پیچ تنظیم فشار را با توجه به فشار آب تنظیم کنید. (این مقدار بستگی به فشار آب لوله دارد، اگر فشار آب کم است آن را در پایین ترین سطح و اگر فشار آب زیاد است در سطح بالا قرار دهید).

برای آزمایش اینکه ست کنترل و پمپ به درستی کار می کنند، دو آزمایش انجام دهید.

شیر آب را باز کنید، پس از بازکردن شیر آب، ست کنترل باید بلافاصله پمپ آب منزل شما را روشن کند.

شیر آب را ببندید، پس از بستن شیر آب، پمپ آب باید بین 5 تا 10 ثانیه خاموش شود.

قدم هفتم – نمودار سیم کشی ست کنترل

هنگام خرید یک وسیله برقی قابل اتصال، دفترچه ای به همراه آن ارائه می شود که شامل نمودار سیم کشی است. کدام سیم و با چه رنگی باید به کدام قسمت نصب شود، چه کلیدی باید به کدام سیم وصل شود و مواردی از این قبیل در دفترچه است.

نقشه سیم کشی ست کنترل پمپ آب
نقشه سیم کشی ست کنترل پمپ آب

تقریباً تمام نمودارهای سیم‌کشی ست ‌های کنترل مختلف یکسان است، اما برای اطمینان بیشتر، حتماً دستورالعمل‌های دفترچه راهنما را دنبال کنید. اگر دفترچه راهنما ندارید می توانید نقشه برق ست کنترل را در گوگل [با استفاده از نام برند و مدل ست کنترل] جستجو کنید و دانلود کنید.

با این حال این نقشه بسیار ساده است و با کمی دقت متوجه می شوید که کدام سیم را باید به کدام قسمت پمپ آب وصل کنید.

می توان از بهترین ست کنترل های ساخت ایران به ست کنترل فلوFlow، ست کنترل pc19 و ست کنترل سئوکا seoca اشاره کرد.

مزایای استفاده از ست کنترل

نصب نیازی به آموزش ندارد.

در تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.

این دستگاه بسیار کوچک است و فضای زیادی را اشغال نمی کند.

هنگامی که جریان آب قطع می شود، پس از حدود 8 تا 10 ثانیه، پمپ را خاموش می کند تا از سوختن جلوگیری شود.

فشار آب ساختمان را تنظیم می کند. هیچ تفاوتی در متراژ ساختمان وجود ندارد.

عمر طولانی آن حدود 5 سال است.

فشار آب را در طول استفاده ثابت نگه می دارد و به عبارتی نوسان آب وجود ندارد.

تنظیمات آن تا پایان استفاده یا عمر دستگاه ثابت می ماند و نیازی به تغییر نیست.

برای مکان هایی که فشار آب به طور متناوب بالا و پایین می شود، می تواند آن را کاهش دهد. البته استفاده از این دستگاه در مکان های راکد بی فایده است، زیرا فشار آب وجود ندارد.

نکاتی که قبل از خرید و نصب ست کنترل باید بدانید

قبل از خرید دستگاه ست کنترل، مطمئن شوید که یک دستگاه اصلی می‌خرید و به جای آن یک دستگاه تقلبی نمی‌خرید.

محل نصب ست کنترل بین پمپ و شیر اول است و باید بالای پمپ یا روی خود پمپ نصب شود.

قبل از نصب مطمئن شوید که اتصالات مهر و موم شده اند.

برای اطمینان از نصب صحیح و عملکرد صحیح ست کنترل، بررسی کنید که پمپ آب پس از 9 ثانیه پس از بستن شیر آب به طور خودکار متوقف شود.

به اندازه و قدرت ست کنترل توجه کنید زیرا میزان فشاری که ایجاد می شود به این دو عامل بستگی دارد بنابراین باید ست کنترل را با توجه به نوع پمپ انتخاب کرد زیرا فشار ایجاد شده توسط پمپ باید در حد باشد. حداقل یک بار فشار تنظیم شده ست کنترل باید بیشتر باشد

یک ست کنترل که دارای گارانتی است مناسب است، زیرا در صورت آسیب قابل تعویض است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *